Ansökan om handräckning för att få tidigare nyttjanderättshavare att flytta

Hej

Är skild sen några månader, men min exman vill inte flytta, hur går jag tillväga för att få ut honom från bostaden? Det finns bodelning, som han skrivit på, där det står att jag har rätt till hyresbostaden vi bor i. Det är bara jag som står på hyreskontraktet, har hemförsäkring mm. Jag har ensam stått för alla boendekostnader de senaste åren.

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att det finns ett bodelningsavtal som stadgar att du har rätt till hyresrätten så har din exman förlorat sin rätt till bostaden. För att få honom att flytta ut kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten med en ansökan om vanlig handräckning, även kallat avhysning (3 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). Detta tillvägagångssätt används för att få tidigare nyttjanderättshavare att flytta.

Kronofogdemyndigheten kan efter sådan ansökan utfärda en exekutionstitel som i sin tur kan användas som grund för verkställighet (3 kap 1 § utsökningsbalken). Ansökningsblankett hittar du här på Kronofogdemyndighetens webbsida.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare