Ansökan om betalningsföreläggande - kostnadseffektivt?

Hej! Jag köpte en hund förra året som jag tyvärr blev tvungen att lämna tillbaka i aug. samma år. I köpeavtalet står att jag ska få 40 % tillbaka , men säljaren har ännu inte betalat en krona trots påstötningar via telefon och mejl. Jag har erbjudit avbetalning. Vad kan jag göra och är det ekonomiskt värt att strida för 4800kr ?

Lawline svarar

Hej!

Den som har en fordran gentemot annan har möjlighet att vända sig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande. Enligt 2 §  lag om betalningsföreläggande och handräckning (https://lagen.nu/1990:746) kan en ansökan om betalningsföreläggande göras om det finns en penningfordran som går att förlikas om. I detta fall är motparten enligt avtalet skyldig dig pengar och det finns möjlighet, rent juridiskt, att förlikas (dvs. komma överens).

Genom ansökan om betalningsföreläggande kommer Kronofogdemyndigheten kontakta din motpart och meddela att du ansökt om ett betalningsföreläggande. Motparten kan då antingen bestrida betalningsskyldigheten eller betala skulden. Om betalningsskyldigheten bestrids har inte Kronofogden längre någon möjlighet att avgöra frågan, man kommer därför att fråga dig om målet istället ska handläggas i tingsrätt. Tingsrätten har, till skillnad från Kronofogdemyndigheten, möjlighet att konsatatera att betalningsskyldighet föreligger. Detta leder till att det blir ytterligare kostsamt för din motpart om skulden inte betalas.

Ansökan om betalningsföreläggande kostar endast 300 kr. Notera dock att det kan bli betydligt mycket dyrare om du accepterar att målet flyttas över till tingsrätt, eftersom du då riskerar att behöva betala rättegångskostnader. Information om hur ansökan går till hittar du på http://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare