Ansökan om betalningsföreläggande

Hej igen

läste svaret på förra frågan jag fick: https://lawline.se/answers/polisanmaler-man-en-kund-som-inte-vill-betala-sin-faktura och vi tackar så enormt mycket, det var väldigt bra och begripligt och vi känner oss väl införstådda på vad vi nu ska göra! Tack!! En följdfråga bara. Hur gör vi en korrekt ansökan till Kronofogden då?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din feedback och tack för att du hör av dig till oss på Lawline igen! Vad roligt att min rådgivning var behjälplig!

För att svara på din fråga kommer jag att utgå ifrån lagen om betalningsföreläggande och handräckning (LBH) där vi finnner hur man gör en ansökan om betalningsföreläggande.

Till att börja med behöver ansökan vara skriftlig, enligt 9 § LBH. Vidare ska ditt yrkande samt grunderna för detta framgå enligt 10 § LBH. Det som gäller i ert fall är alltså att fakturan ni skickat ut behöver betalas av kunden eftersom ni kommit överens om att sälja bildäck samt tvätta hens bil i utbyte mot betalning. Jag vill även upplysa dig om att ansökan kostar 300 kr. I er ansökan kan ni dock efterfråga ersättning för den kostanden, enligt 17 § LBH.

För att komma till blanketten som behöver fyllas i (funkar även digitalt) samt för mer information om betalningsföreläggande kan du klicka här.

Om du vill ha ytterligare hjälp är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline igen!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare