Ansöka om uppehållstillstånd

Hej!

Jag har ansökt så att min man kan få komma hit till Sverige och bo med mig.

Nu är han här på visum och åker hem i November. Problemet är att jag är gravid och vill helst att han stannar kvar, hur går vi tillväga?

Med vänliga hälsningar

Zainab Zarakit

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är Migrationsverket som handlägger ärenden om visum och uppehållstillstånd. Klicka här för att komma till Migrationsverkets hemsida. Informationen nedan är en kort sammanfattning om vad som gäller för visum och uppehållstillstånd.

Den som är medborgare i ett land utanför EU kan behöva visum för att besöka Sverige. Som huvudregel gäller ett visum inom Schengenländerna (Sverige är ett av dom länderna) upp till 90 dagar under en period på 180 dagar. Efter 90 dagar måste den som har ett visum såldes åka utanför Schengenländerna i totalt 90 dagar, innan personen kan ansöka om ett nytt visum.

Om man vill besöka Sverige under än längre tid än 90 dagar, behöver man ansöka om ett uppehållstillstånd för besök i stället för ett visum.

För att få uppehållstillstånd måste personen som ansöker uppfylla följande krav:

1. Ha fått en inbjudan från den personen som han ska besöka.

2. Kunna försörja sig under den tiden han ska vara i Sverige.

3. Ha ett pass som är giltigt i minst 3 månader efter besökets slutdatum.

4. Ha en returbiljett eller pengar för att köpa en returbiljett.

Om din man uppfyller ovanstående krav, kan han ansöka om uppehållstillstånd i stället för ett nytt visum och då ha möjlighet att stanna i Sverige längre än 90 dagar åt gången.

Klicka här för att läsa mer om uppehållstillstånd och hitta rätt blanketter för ansökan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Oxana

Lawline RådgivareRådgivare