Ansöka om lån under skuldsanering

Kan jag ansöka ett lån trots skuldsanering har en inkomst efter skatt 15,255

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du kan ansöka om lån under skuldsanering.

Ansöka om lån under skuldsanering

Det är möjligt att ansöka om ett nytt lån under skuldsanering, dock kan det variera från bank till bank om lånet kommer att beviljas. Banker vill ofta ha uppgifter kring gäldenärens (låntagarens) inkomst, vilket innebär att sannolikheten inte är stor att en bank beviljar en person som har en pågående skuldsanering. Dessutom är det värt att beakta om du drar på dig en ny skuld kommer den inte att ingå i din skuldsanering, utan ska betalas som vanligt.

Slutsats

Det är möjligt att ansöka om lån under skuldsanering, dock finns det inget rakt svar på huruvida lånet kommer att beviljas. Om du är i akut behov av pengar eller vill ansöka om ett nytt lån bör du kontakta Kronofogden för att diskutera kring din skuldsanering eller kontakta en skuldrådgivare hos din kommun. Med tanke på din situation och att du har en pågående skuldsanering bör du undvika att dra på dig nya skulder, se här.

Du får gärna höra av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare