Ansöka om körkortstillstånd med ringa narkotikabrott i belastningsregistret

Hej jag har körkort och taxilegitimation nu har jag ansök efter körkortstillstånd för d behörighet. Fråga är hur stor chans har jag att får den. Jag har åkte dit för ringa narkotikabrott för 4 år sen inna jag tog körkortet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av 3 kap. 2 § körkortslagen framgår att "Körkortstillstånd får meddelas endast för den som med hänsyn till sina personliga och medicinska förhållanden kan anses lämplig som förare av ett körkortspliktigt fordon."

I lagrummets 2 st framgår vidare "lämplighet med hänsyn till de personliga förhållandena förutsätter att sökanden inte är opålitlig i nykterhetshänseende och i övrigt kan antas komma att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken".

Ringa narkotikabrott kan vara något som gör att man anses opålitlig i nykterhetshänseende och därför inte får körkortstillstånd. Narkotikabrott i straffregistret är dock inget absolut hinder för att få körkortstillstånd utan det utgör en del av en lämplighetsbedömning. Ligger det långt tillbaka i tiden och är mindre allvarligt är risken liten för att ett körkortstillstånd ska nekas.

Transportstyrelsen kan i vissa fall besluta om s.k. utvidgad lämplighetsprövning, enligt 3 kap. 3 § Körkortslagen. Om Transportstyrelsen beslutar om detta får man ett föreläggande att genomgå ytterligare undersökning. Det kan då bli aktuellt med urinprov.

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag har svårt att se att du ska få avslag på ansökan om körkortstillstånd på grund av enbart en fyra år gammal dom avseende ringa narkotikabrott, särskilt då du redan har körkort.

Med vänliga hälsningar,

Melvin KericRådgivare