Ansöka om hjälp för att få tillbaka sin egendom

Hej jag sa upp kontakten med min mamma för 5-6 år sen pga hennes psykiska kontrollbehov och fick mig att må dåligt. Men hon har några saker som är mina, och vägrade låta mig eller min pappa hämta dom för ca 3 år sen när jag ville ha dom. Men nu ikväll fick jag ett meddelande från henne att jag har 30 dagar på mig att hämta dom annars så gör hon sig av med dom.

Jag har fullt upp så sa att min pappa kunde hämta dom men det nekar hon, och jag måste själv hämta dom. Men nu verkar det som att jag inte heller får hämta dom, då hon skriver att hon är ej hemma då osv och vill boka ett möte för att hämta mina saker som tar 5 min. Då jag själv bor en bit ifrån och har annat och göra ville jag hämta dom ikväll eller imorgon men då mena hon på att hon inte är hemma och kommer vägra öppna ikväll. Så känns som att hon inte kommer lämna ut mina saker till mig heller utan gjorde detta endast för att starta bråk och få tillbaka ett kontrollbehov som hon haft över mig som barn.

Problemet är att jag verkligen vill ha tillbaka min barnvagga i trä som min pappa byggde till mig innan jag föddes och mina dopsaker...hur ska jag gå tillväga för att få tag i mina saker som hon nekar mig att hämta utanför hennes kontroll?

Jag får inte hämta sakerna när det passar mig, men jag ska anpassa mig efter henne, samtidigt som hon nu satt en deadline för saker hon inte vill ha kvar. Men som hon nekade mig att hämta för några år sen.

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår i mitt svar från att sakerna du nämner redan nu tillhör dig och inte din mamma men för tillfället förvaras hos din mamma.

Möjligheten man har i det fall någon nekar en till egendom man har rätt till är att kontakta kronofogdemyndigheten. Hos kronofogdemyndigheten kan du ansöka om så kallad handräckning, 3 § lag om betalningsföreläggande och handräckning. Detta innebär i princip att kronofogden hjälper dig få din egendom tillbaka genom att i praktiken hämta sakerna. I vissa fall behöver de även hjälp av polis. Det ska påpekas att det i den situationen blir upp till din mamma att bevisa eventuella invändningar hon har, 25 § lag om betalningsföreläggande och handräckning.

En sådan insats från kronofogdemyndigheten inklusive ansökan kommer till en viss kostnad på runt 1000 kronor. Du kan läsa mer om hur du ansöker om hjälp av kronofogdemyndigheten och annat här.

Eftersom att det verkar som att din mamma gett dig tillfälle att hämta sakerna så kan detta eventuellt påverka bedömningen avseende ifall hon verkligen vägrar dig din egendom. Detta är dock en bedömning som kronofogdemyndigheten får göra och jag rekommenderar att du ansöker om hjälp ifall du känner att du behöver den!

Jag hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Konrad KabatRådgivare