Ansöka om betalningsföreläggande

Hej!

I Januari sålde vi kakor för klassen. Jag blev ansvarig för ekonomin och var därför den som fick betala fakturan till företag, samt den som fick in pengarna från alla elever för att sätta in vinsten på klasskontot. Jag betalade fakturan i februari och fick strax därefter pengar från klassen. Däremot är det efter ca 3 månader fortfarande en person som inte har betalat, vilket betyder att jag har fått stå för de pengarna under tiden. Jag har ett flertal gånger påminnt henne, men hon har bara kommit med bortförklaringar. Om någon månad tar vi studenten och vi lär inte ha så mycket kontakt längre. Finns det något rent juridiskt jag kan göra, eller är det bara att tro på sunt förnuft?

Kan tilläggas att jag är elev och inte lärare :)

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis vill jag nämna att det som första steg alltid är viktigt att ha kommunikation med personen som står i skuld till dig.

Om någon är skyldig dig pengar finns möjligheten att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden (KFM). Med betalningsföreläggande menas att KFM hjälper dig att driva in din skuld. Detta är ett hjälpmedel för personer som ex. har lånat ut pengar till någon och inte få pengarna tillbaka. Vad KFM i ett sådant ärende gör är helt enkelt att ta kontakt med personen som står i skuld till dig och kräva in pengarna. Detta stadgas i Lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning, nedan förkortat till BFL. Lagen hittar du https://lagen.nu/1990:746 . Värt att nämna är bl.a att ansökan om betalningsföreläggande endast får avse skulder som är förfallen till betalning, 2 § BFL. Likaså bör uppmärksammas att ansökan om betalningsföreläggande kostar 300 kr i ansökningsavgift, men denna avgift kan du begära ersättning för i din ansökan.

Om du vill veta mer om själva förfarandet kan du läsa mer om själva förfarandet på KFM:s hemsida: https://kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Ida HellstenRådgivare