FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt08/01/2019

Anonym orosanmälning mot barn

https://lagen.nu/2001:453Upprepade anynoma orosanmälningar till Socialtjänsten som inte leder till någon åtgärd från Socialtjänsten eftersom det inte finns någon grund för en utredning. Och ändå händer det igen och igen. Det är någon form av "krig" som pågår, och krigaren vet uppenbarligen hur man ska använda Socialstjänsten som ett Vapen.

Finns det inte någon form av "common sense" hos Socialtjänsten när det kommit in 5 eller 6 eller 7 eller fler anonyma orosanmälningar som inte har någon relevans och inte föranleder någon åtgärd?

Socialtjänstens åtagande är viktiga. Det är självklart. Men det måste ju ändå finnas en gräns för hur

många anonyma anmälningar mot samma barn ska kunna tas emot och att det ska tas på allvar.

Jag har en aning varifrån dessa anonyma anmälningar kommer ifrån. Ska jag starta ett krig jag också, eftersom det finns ett barn där som potentiellt inte mår så särskilt bra. Till saken hör också att den anonyma anmälaren (Vilken jag är nästan 100 procent säker på vem det är) Kan spela och spelar på Socialtjänstens strängar som på en gitarr. Lever b.l.a på bidrag i en mycket märklig familjesituation.

Det blir psykisk terror och borde kunna anmälas eller dras inför rätta.

Någon måste väl ändå kunna övervaka och bedöma Socialtjänstens agerande?

Jag vet inte vart jag ska vända mig i denna fråga, eftersom dessa anonyma anmälningar kommer in med jämna mellanrum utan relevans till det anmälda.

Vad göra? Jag skriver detta för min dotters skull som är utsatt för detta.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag förstår att detta är en jobbig situation. Först kommer jag att gå igenom socialtjänstens agerande. Sedan så kommer jag att gå igenom möjligheten till anmälan och vem som övervakar socialtjänsten. Avslutningsvis kommer jag ge dig några råd om hur du borde gå till väga.

Hur ska socialtjänsten agera?

Reglerna som reglerar hur socialtjänsten får agera finns i Socialtjänstlagen (SOL). Socialtjänsten har en skyldighet att inleda en utredning om det kommer in en anmälan som kan förväntas leda till en åtgärd, SOL 11 kap. 1 §. Rör anmälningen ett barn, vilket det gör i detta fall, så är socialtjänsten också skyldig att göra en bedömning om barnet är i behov av omedelbart skydd, SOL 11 kap. 1 a §. Det finns inte någon form av "common sense" som säger att socialtjänsten inte får vägra att utreda en anmälan mot ett barn.

Kan du dra den som anmält inför rätta?

Vem som helst får anmäla till socialtjänsten om hen misstänker att ett barn far illa, SOL 14 kap. 1 c §. Det finns möjlighet att vara anonym. Även om det känns jobbigt så finns det inte någon möjlighet för dig att dra personen som har anmält inför rätta.

Vem övervakar socialtjänsten?

Den myndighet som övervakar socialtjänsten är Inspektionen för vård och omsorg (IVO), SOL 13 kap. 1§. Övervakningen innebär att IVO kan tvinga kommunen att t.ex. återkalla tillstånd och eller rätta till missförhållande i andra kommunala verksamheter, SOL 13 kap. 8 §. IVO kan dock inte tvinga en socialsekreterare att inte utreda en anmälan eftersom socialtjänsten har en skyldighet att göra det.

Rekommendation

Skulle anmälningarna innebära att en utredning inleds så rekommenderar jag dig att vara så tillmötesgående som möjligt. Så länge du ser till att dit barn växer upp i en trygg miljö så finns det inget som socialtjänsten kan göra mot dig eller ditt barn. När det kommer till personen som du har en konflikt med så rekommenderar jag inte att starta ett krig. Det skulle leda till att miljön, som ditt barn växer upp i ,riskerar att bli oroligare. Försök snarare att mäkla fred så långt det går.

Hoppas detta blir till hjälp!

Vänligen,

David GardellRådgivare