Annan har öppnat bankkonto i mitt namn

Hej jag skriver men en tjej på skype och hon jobbar som militär i Afghanistan Hon skriver att vill komma till mig och leva en framtid med mig. Nu är hennes tjänst slut i Afghanistan och hon har fått ersättning för den tiden 2 miljoner dollar som hon har fått i kontanter. Hon har pengarna i väska som hon vill skicka till mig men det ville inte jag. Så i stället öppnar hon ett konto i mitt namn och sätter in 2 miljoner dollar utan att säga till mig först och jag har inte godkänt det här heller. bankens namn är Fet Bank Pic. Hon har skickat ett kvitto på det. Jag ville att hon skulle gå den banken och ändra till hennes namn men det kunde hon inte för att det stog i mitt namn. För att ändra det så ville hon att jag ska kontakta en advokat för att du ändra detta. Min fråga är är detta något bedrägeri och hur ska jag lösa detta stora problem

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kan såklart inte veta säkert men detta låter väldigt mycket som ett bedrägeri. För det första är det högst osannolikt att en militär får betalt i en väska med kontanter och för det andra ser jag ingen logisk grund till att öppna ett konto i ditt namn. Du bör ställa dig frågan om du verkligen är helt säker på att du vet vem det är du pratar med,

Du bör absolut inte följa denna persons instruktioner på något sätt, t.ex ifall du bes sätta in pengar någonstans eller liknande. En snabb googling på bankens namn ger inget resultat varför det förmodligen är fake. Om du själv lyckas hitta banken bör du dock kontakta dem. Var dock försiktig eftersom det kan vara en fejkbank uppsatt av bedragare. Det kan även vara värt att polisanmäla detta eftersom detta kan få enorma ekonomiska konsekvenser för dig ifall det rör sig om ett bedrägeri.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Som sagt kan jag inte vara säker på att det är ett bedrägeri men det låter onekligen som något sådant. Har du fler frågor är du varmt välkommen att ställa dessa till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare