FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott20/12/2017

Anmodan att tillkomma med yttrande

Har fått hem en anmodan att tillkomma med yttrande angående trafikolycka. Polisen har fått in en anmälan om att jag (och min bil) varit inblandade i en trafikolycka och att detta nu är registrerat som en misstänkt smitning. Händelsen tog plats i IKEA:s parkeringshus, där en kvinna påstod att jag kört in i en annan bil när jag parkerat - detta är dock ingen jag eller min sambo som satt i bilen märkt. Hade ju känt om jag kört in i en annan bil. Men den här kvinnan stoppade oss och sa det och vi nekade. Kollade vår egna bil och även bilen som hon påstod att vi kört in i efter skador och hittade inga. Förklarade för henne att vi hade märkt om vi hade kört in i en bil och att hon måste sett fel. Jag står fast vid att jag inte kört in i den andra bilen och har därför inte anmält något och lät till och med bilen stå kvar efter att hon anklagat oss. Vi körde alltså inte ifrån platsen, utan gick in och handlade då vi inte kört in i någon bil. Den andra bilen, som vi påstås ha kört in i, var borta när vi kom ut ur varuhuset. Frågan är dock, hur tusan gör jag nu? Vill verkligen inte få problem och bli anmäld för smitning. Jag är en lärarstudent och en sådan händelse i mitt belastningsregister kan få allvarliga konsekvenser. I anmälan står det att händelsen ägde rum den 28/11-2017, så nästan en månad sedan. Vet inte vad jag ska göra.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

''Anmodan att tillkomma med yttrande'' betyder att polisen begär/uppmanar dig att komma med din version av händelsen.

Jag skulle råda dig att berätta din version för polisen.

Det framkommer av din fråga att än så länge så är detta ärende registrerat som en misstänkt smitning. När du tillkommer med ditt yttrande till polisen så kommer din version och kvinnans version att stå ord mot ord. Då får man gå vidare och titta på vad det finns för bevisning.

Av den informationen som jag har fått av dig så finns det inte riktigt några bevis, förutom kvinnan som påstår att hon har sett olyckan. Enligt min bedömning så är detta inte tillräckligt för att du ska kunna bli fälld. Därmed tycker jag att du inte behöver vara orolig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare