Anmälningsskyldighet när man har kört på en katt?

Hej, jag undrar om man har någon anmälningsskyldighet när man kört på en katt? går det under samma lag som när man kört på någons egendom?

Lawline svarar

Hej! Jätteroligt att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Anmälningsskyldighet för påkörning av djur

Om man kolliderar med ett djur ute i trafiken har man enligt Jaktlagen 26 § och Jaktförordningen 40 § en skyldighet att anmäla detta till polisen. Detta gäller dock för vilda djur som björn, varg, järv, lodjur, älg, rådjur, vildsvin m.m. Här omfattas alltså inte tamdjur.

Är det skadegörelse?

Det kan diskuteras ifall skadegörelse enligt Brottsbalken (12 kap 1 §) skulle kunna bli aktuellt. Det framgår i paragrafen att den som skadar eller förstör någon annans egendom kan dömas till fängelse högt två år. Djur kan räknas som egendom inom lagen och kan därför även omfattas av denna bestämmelse. Om någon då skulle döda en annan persons husdjur kan detta anses vara skadegörelse. Att köra på ett djur med flit skulle också kunna anses vara skadegörelse. Dock känns det inte troligt att någon skulle kunna dömas för skadegörelse på grund av att ha kört på en katt. Även om personen har gjort detta med flit är det en svår bevisfråga då det hela tiden sker olyckor ute i trafiken.

Trafikolyckor där någon annans egendom skadas

Det du syftar på i din fråga kan ha och göra med bestämmelsen i (Trafikförordningen 2 kap 8 §) som säger att en trafikant som har varit med om en olycka ska stanna kvar på platsen och anmäla detta. Om det är en annan person eller dennes egendom som varit inblandad och som skadats i olyckan, ska händelsen anmälas antingen till honom/henne eller till polisen. En katt kan räknas som någons egendom och en olycka där katten har blivit påkörd måste därför anmälas till ägaren. Den som smiter från olycksplatsen utan att anmäla till varken polisen eller den som lidit skada kan eventuellt få böter eller fängelse som straff (Lagen om straff för vissa trafikbrott 5 §). I en sådan här situation lär böter bli aktuellt.

Sammanfattningsvis kan det finnas det en anmälningsskyldighet att anmäla att man har kört på en katt i samband med att det har skett en trafikolycka.

Slutligen vill jag säga att oavsett i vilket sammanhang en påkörning inträffar och ett djur skadas bör man alltid anmäla detta till polisen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Varma hälsningar,

Ceda ImranovaRådgivare