Anmälan vid missnöje i vården
Hur gör man en bra anmälan när man är missnöjd med vården?
Vi förlorade vårt barn i vecka 36 och känner att det kunde ha förhindrats om mvc tog oss på allvar när jag hade självklara symtom på havandeskapsförgiftning.
Lawline svarar
Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline!
Först och främst beklagar jag verkligen förlusten av erat barn.
Självklart ska du som patient ha rätt till bra vård av god kvalitet. Upplever du att den vård du fått har varit bristfällig, eller till och med felaktig, kan du anmäla dessa fel eller brister.
Först och främst: Kontakta den ansvariga vårdpersonalen
Innan du går vidare och anmäler ett klagomål ska du först ta kontakt (skriftligt eller e-post) med den vårdpersonal som har undersökt och/eller behandlat dig. De har en skyldighet att ta emot dina synpunkter och svara på dessa. Behöver du stöd i att föra fram dina synpunkter eller klagomål kan du kontakta patientnämnden i ditt landsting eller region. Patientnämnden kan även hjälpa dig att få dina klagomål besvarade. Du kan se vilken som är din patientnämnd här.
Därefter: Gör en anmälan hos Inspektionen för Vård och Omsorg
Vid allvarligare händelser inom vården kan man anmäla dessa till IVO (Inspektionen för Vård och Omsorg). Med allvarliga skador menas exempelvis att vården leder till att någon får bestående skador, ett ökat behov av vård, eller att någon avlider. På IVOs hemsida hittar du mer information om anmälan samt en blankett du kan använda dig av. I din anmälan bör du vara tydlig med om du enbart vill anmäla sjukhuset eller även läkaren. Som huvudregel utreder inte IVO händelser som ligger längre än två år tillbaka i tiden.
Behöver du hjälp tillhandahåller IVO en upplysningstjänst där du kan få råd och guidning kring hur du ska göra din anmälan: 010-788 50 00.
Hoppas att du fick svar på din fråga och lycka till.
Vänligen,