Anmälan gällande förtal

Jag har en elak granne intill mig o under mig o är kompisar med varandra. Dem sprider rykte om mig. Andra grannar börjar hata mig. Från början för 6 års sen det märktes det. Respektlösheten o skitsnack bakom ryggen med andra grannar o alla började snacka. ej sanna saker om mig. Dem är psykisk sjuka o är arbetslösa. Dem har roligt att jag lider o har depression o dem skrattar o skojar om mitt liv. Spionerar på mig när jag är på toa. Det handlar att dem har inget liv o allt gemensamt deras snack om mig. Jag vill att dem flyttar på vilket sätt som helst. Hjälp mig o rädda mig. Bor ensam

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det du kan göra är att polisanmäla dom för företal enligt 5 kap 1§ Brottsbalken. För att dömas för företal krävs det att dina grannar säger saker som får dig att framstå som klandervärd i ditt levnadssätt.

Jag tvivlar dock på att en anmälan gällande förtal är tillräckligt för att få dina grannar vräkta från sin bostad.

Med vänlig hälsning

Isabella ChorellRådgivare