Anmälan för förtal

Att upprepade gånger bli kallad för "Gestapoordförande" ........och så skrivs namnet på personen på offentliga forum på nätet samt läggs ut lögner om en förening och ordföranden ut till offentligt beskådande. Kan det tillåtas? Går det att göra anmälan för förtal?

Lawline svarar

Hej,

Det stämmer att det kan rymmas under brottet förtal i 5 kap. 1 § Brottsbalken, https://lagen.nu/1962:700#K5P1S1 .

Kriterierna som föreskrivs för förtal är att "Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter."

Däremot är det ett brott som inte går under allmänt åtal, vilket gör att du måste driva ärendet själv, dvs. samla in bevisning och anmäla. Du kan även ta kontakt med en verksam jurist som kan hjälpa dig att driva ärendet.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare