Anmälan av kränkande fotografering

Min partner har tagit nakenbilder av mig när jag befinner mig i berusat tillstånd och inte gett min tillåtelse. Går detta att anmäla i sig och är det värt att göra det då det är svårt att bevisa ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilket brott detta rör sig om beror på omständigheterna i det specifika fallet.

Kränkande fotografering

Att i hemlighet fotografera någon naken utan dennes tillstånd om denne befinner sig inomhus i en bostad, på en toalett, omklädningsrum eller liknande utrymme kan dömas för kränkande fotografering. För att inte dömas krävs att den fotograferade uttryckligen gett sitt samtycke eller genom ett sk "tyst samtycke". Ett hypotetiskt sådant anses ej vara giltigt (4 kap. 6a § brottsbalken).

Om fotona dessutom spridits med syfte att medföra allvarlig skada för den som bilden rör, kan gärningsmannen dömas för olaga integritetsintrång (4 kap. 6c § brottsbalken).

Sexuellt ofredande

Skulle något av rekvisiten i kränkande fotografering inte anses vara uppfyllda skulle det kunna röra sig om sexuellt ofredande (6 kap. 10 § brottsbalken). För detta brott döms den som genom ord eller handlande ofredar någon på ett sätt som är ägnat att kränka personens integritet. I detta fall måste det visas att gärningsmannen hade som syfte att kränka offrets sexuella integritet. Kan detta inte visas så finns möjlighet att döma personen för ofredande istället (4 kap. 7 § brottsbalken).

Ofredande

För ofredande döms den som bland annat genom hänsynslöst agerande ägnar att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt. Detta brott har inget krav på sexuell prägel. För att dömas för brottet krävs inte att offret uppfattar handlingen i stunden utan denna kan upptäckas i efterhand. Krav finns på att gärningsmannen menat att offret ska uppfatta angreppet.

Att anmäla ett brott innebär enbart att polis eller åklagare beslutar att inleda förundersökning för att ta reda på vem som eventuellt kan vara skäligen misstänkt för brottet (23 kap. 3 § rättegångsbalken). Först om det under förundersökningen framgår att en person är att anse som skäligen misstänkt ska denna underrättas (23 kap. 18 § rättegångsbalken).

Då jag inte vet vilken bevisning som finns i det aktuella fallet har jag svårt att svara på om denna räcker för en fällande dom i just detta fall. Då dessa brott hör under allmänt åtal är det dock allmän åklagare som leder åtalet mot gärningsmannen och du som målsägande står inte någon ekonomisk risk i det fall åtalet inte skulle bifallas.

Jag rekommenderar att du gör en polisanmälan eller ringer polisen på 114 14 om du har mer frågor kring vad som väntar efter att du polisanmäler.

Du kan även boka en tid HÄR med en av våra jurister för ytterligare hjälp.

Vänligen,

Erika JohanssonRådgivare