Anmäla person som skickat ett flertal elaka meddelanden?
Fråga
Svar
Hej, och tack för din fråga!
Som jag förstår det så vet du vem det är som skickat sms och mms till dig. Lite beroende på vad det är som skrivits i meddelandena så kan det mycket väl vara brottsligt. Främst aktualiseras nog ansvar för ofredande enligt 4 kap. 7 § Brottsbalken. Att vid upprepade tillfällen antasta en person genom att skicka meddelanden som mottagaren uppfattar som obehagliga kan absolut utgöra ett ofredande.
Vad gäller bilden på din mors tomt och frågan huruvida du älskar livet skulle de dessutom kunna utgöra olaga hot. Sådana hot behöver inte vara explicit uttalade utan även s.k. förtäckta hot (till exempel "jag vet var du bor") kan räcka, om det framställs på ett sådant sätt att det framkallar allvarlig fruktan hos mottagaren. I ditt fall kan det ju tänkas att personen vill markera att han vet var du befinner dig någonstans och har koll på dig, vilket givetvis är förståeligt om du uppfattar som obehagligt. Även frågan om du älskar livet kan under vissa förutsättningar ses som ett hot.
Du bör därför höra av dig till polisen och göra en anmälan, antingen genom att besöka en polisstation eller genom att ringa 114 14, vilket du kan göra dygnet runt. Kom ihåg att spara alla meddelanden som du fått!
Hoppas att du fått svar på din fråga!
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning