Anmäla myndighet till justitieombudsmännen

Hur gör man när myndigheter begår tjänstefel och övergrepp på enskild person både barn och vuxna om och om igen, när de inte följer bindande riktlinjer och istället svartmåla och fabricerar intyg.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du vill anmäla en myndighet kan du kontakta justitieombudsmännen (JO) och göra en så kallad "JO-anmälan". JO:s uppgift är att övervaka att myndigheter och tjänstemän fullgör sina skyldigheter. En JO-anmälan kan göras av vem som helst och den kan riktas mot såväl statliga och kommunala myndigheter som enskilda tjänstemän. På JO:s hemsida finns en blankett som omfattar allt det som en JO-anmälan bör innehålla. Denna blankett kan laddas ned här; http://www.jo.se/JOAnmalan.pdf?Language=sv. Du kan inte upprätta en polisanmälan mot en myndighet, dock mot en enskild person som arbetar vid en myndighet.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare