Anmäla ett brott som skett på krogen

Hej. Natten till idag blev jag fasthållen hårt runt axlar och nacke på krogen. Han var en fd jobbarkompis. Jag skulle åka hem.

Han sa att han ville att jag skulle vara kvar osv. Släppte mej inte förrän jag gått med på att ta hans nr. När han släppte mej så flydde jag därifrån så fort jag kunde. Har nu börjat fundera om jag kan anmäla honom?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du beskriver utgör troligen ett brott. Det skulle kunna röra sig om ett ofredande: "Den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredandetill böter eller fängelse i högst ett år" (4 kap. 7§ Brottsbalken). Om det har uppstått en skada på dig skulle det eventuellt kunna röra sig om en misshandel, 3 kap. 5§ Brottsbalken.

Vill du anmäla händelsen kan du antingen ringa 114 14 eller besöka en polisstation.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare