Anknytning, turistvisum

Hej ! Min fråga är , min hustru är armenisk och bor i jerevan. ! Vi har sökt uppehållstillstånd via Migrationsverket , men som ni säkert vet så är handlingstiderna där fruktansvärt långa ! Jag åker ofta över för att hälsa på henne , men hon kan inte komma hit !! När hon söker turistvisum så får hon bara avslag !!! Vi är ju trots allt gifta ! Hon borde väll ha rätt att få hälsa på sin man ????

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fru har sökt uppehållstillstånd på anknytning till dig, som är maken. Detta regleras i 5 kap 3 § utlänningslagen. Det framgår av 5 kap 18 § utlänningslagen att man under tiden för ansökan skall befinna sig i ett land utanför Sverige, där man har laglig rätt att vara. Därmed kommer inte sökanden beviljas uppehållstillstånd efter inresa, utan endast före inresa och med tillståndet få lagligen resa in till Sverige. Under processen av ansökan måste sökanden alltså befinna sig utanför Sverige, gällande uppehållstillstånd på anknytning.

Detta är varför din fru fått avslag på turistvisum, då hon befinner sig under processen och inte får vara i Sverige under tiden.

Människor som inte behöver visum för att besöka Sverige tenderar att ändå befinna sig i Sverige under deras process och reser tillbaka när intervjuerna med ambassaden påbörjas. Detta görs då via olika gränser som kanske eller kanske inte kontrolleras, och är då alltså inte i enlighet med utlänningslagen.

För er del krävs visum och därmed kommer hon fortsätta att få avslag, tyvärr.

Ni kan försöka få er handläggning att gå lite fortare genom att ha regelbunden kontakt med er handläggare, förutsatt att ni blivit delgiven en sådan. I övrigt kan det hjälpa att anlita en advokat eller jurist som hjälper till med ansökan. Skulle ni vilja boka tid med en jurist kan ni klicka här.

Hör gärna av er till mig om ni har fler frågor. Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Bassima DemirRådgivare