Änkling eller ogift

Jag behöver fylla i en blankett och undrar om jag är änkling eller ogift efter 7 års samboförhållande. Vi var alltså inte gifta men levde tillsammans och vi var skrivna på samma adress.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Änkling är inte ett juridiskt begrepp, men innebär språkligt att man har varit gift men ens maka har avlidit (länk till NE).

Att vara gift innebär att man har ingått äktenskap, vilket regleras i äktenskapsbalken (1987:230). Har man inte ingått äktenskap enligt bestämmelserna i den lagen är man alltså inte gift.

Även om er relation på alla andra sätt liknade ett äktenskap är du alltså rent juridisk "ogift".

Slutsats

Av anförda anledningar vill jag föreslå att du väljer alternativet "ogift". På så sätt försäkrar du dig om att ingen kan klaga rent juridiskt på ditt svar.

Vidar WicklundRådgivare