Anklaga någon för stöld utgör det förtal?

Om en kollega sitter tillsammans med andra kollegor samt min chef och anklagar mig för att ha stulit pengar under ett tillfälle. Samt tidigare sagt kränkande saker bakom ryggen vid olika tillfällen. Räknas det som förtal och går detta att anmäla?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En person kan dömas för förtal om den utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars uppgift som är ägnad att utsätta personen för andras missaktning (5 kap. 1 § första stycket Brottsbalken (BrB)).

För att det ska anses vara en uppgift måste det ta sikte på/ antyda något som vederbörande har gjort, gör eller möjligen kan tänkas göra. Ett utlåtande som beskriver hur något är eller uppfattas utan att på något sätt beröra något som vederbörande har gjort, gör eller möjligen kan tänkas göra är endast ett så kallat värdeomdöme och kan då inte leda till förtal. I detta fall anklagar dina kollegor samt chef dig för att ha stulit pengar. Denna lämnande uppgift är ägnad att utsätta dig för andras missaktning och bedöms därför vara en uppgift som omfattas av förtalsbestämmelsen. Förtal kan därför bli aktuellt.

Men om den som var skyldig att uttala sig, dina kollegor samt chef i detta fall eller annars med hänsyn till andra omständigheter var försvarligt att lämna uppgiften i sak, och visar denne att uppgiften var sann eller att denne annars hade skälig grund för den ska personen ifråga inte dömas till ansvar (5 kap. 1 § andra stycket BrB). Det innebär att om de har skälig grund att tro att det var sant att du har stulit pengarna eller om det är sant, kan de inte dömas till förtal.

Vad gäller för de andra kränkande sakerna som de har sagt kan jag inte besvara på med hänsyn till att jag inte vet vad som har sagts. Här får man bedöma om de kränkande sakerna anses vara en uppgift eller om det utgör ett värdeomdöme. Att anklaga dig för att ha begått stöld är som nämnt en lämnad uppgift som omfattas av förtalbestämmelsen men att säga exempelvis att du luktar illa är ett värdeomdöme och omfattas inte av förtal.

Vidare vill jag göra dig uppmärksam på att både förtal är ett målsägandebrott vilket innebär att det inte är en åklagare som väcker åtal och för processen utan det är du som målsägande som måste göra det. (5 kap. 5 § BrB) Innan du bestämmer dig för att själva driva brottmålsprocessen (enskilt åtal) vill jag göra dig medveten om risken för att detta kan bli mycket kostsamt. När det gäller andra brott där det är åklagaren som väcker åtal riskerar aldrig målsäganden att bli ersättningsskyldig för rättegångskostnader. När det kommer till enskilt åtal är reglerna dock annorlunda och innebär att förlorande part betalar både sina egna och motpartens rättegångskostnader (18 kap. 1 § rättegångsbalken (RB) Om du väljer att stämma för förtal och inte lyckas bevisa att denne gjort sig skyldig till brottet blir du alltså ersättningsskyldig även för den tilltalades rättegångskostnader vilket kan innebära höga summor för bl.a. advokatkostnader.

Om du vill ha mer rådgivning kan du ringa till oss på 08-533 300 04 eller skicka in en expressfråga!

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare