FrågaFAMILJERÄTTFaderskap27/04/2014

Anhörigs rätt att kräva faderskapstest

Hej. En fråga ang faderskapstest Min fd svärmor försöker få till ett faderskapstest då hon tror att någon annan är far till min dotter. Min dotters pappa lever inte längre. Han har skrivit på faderskapet. Kan hon som farmor få igenom ett faderskapstest? Hon vill också stämma mig för bedrägeri.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Frågor om faderskap behandlas i Föräldrabalken, som du hittar https://lagen.nu/1949:381.

Släktingar som har rätt att ärva efter den avlidne har i vissa fall rätt att kräva faderskapstest. För att din dotters farmor ska kunna kräva ett faderskapstest krävs att förutsättningarna i FB 3:1 2st är uppfyllda. För att hon ska ha rätt att kräva faderskapstest skall mannen, det vill säga hennes son, inte varaktigt ha sammanbott med barnet, din dotter, och inte heller efter barnets födelse bekräftat att det är hans. Du skriver att mannen har skrivit på faderskapet, om detta innebär att han efter att din dotter föddes bekräftade faderskapet på det sättet som framgår i FB 1:4 så har barnets farmor inte rätt att kräva faderskapstest. Detsamma gäller om han bodde med din dotter varaktigt innan han avled.

Gällande stämningen för bedrägeri har jag svårt att se att din före detta svärmor kan nå framgång med en sådan talan baserat på omständigheterna du beskriver. Det är dock inte möjligt att göra en fullständig bedömning utan att ha alla omständigheter.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare