FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/05/2014

Ångrar flytt

Hej! Jag har en fundering! Så här lyder min fråga: Jag min tjej skulle flytta ihop och båda har skrivit på kontraktet på lägenheten. En vecka senare bestämmer vi oss för att inte vara tillsammans längre. Jag vill flytta tillbaka hem till föräldrarna och hon ska bo kvar i lägenheten själv. Vad händer då med kontraktet? Är jag betalningsskyldig då ? Hur länge ? Hur kommer jag ur kontraktet ?

Tack!

Lawline svarar

Tack för din fråga!

Det framkommer inte huruvida det handlar om en hyresrätt eller bostadsrätt men jag utgår från fallet att ni har skrivit på kontrakt om bostadsrätt.

Då ditt X väljer att bo kvar i lägenheten är avtalet fortfarande giltigt gentemot säljaren. Har ni inte skrivit på något avtal som reglerar att du har en fordran gentemot henne så är du inte betalningsskyldig och du har även rätt till att få tillbaka hälften av pengarna du lagt vid köpet. Om hon inte kan betala ur egen ficka så får ni sälja lägenheten så du får tillbaka det belopp du betalat.

Jag råder dig att hålla noggrann ordning på dina kontospecifikationer om fallet är så att du redan avlagt pengar till lägenheten.

Isabella WidjestrandRådgivare