Ångrar ett påskrivet anställningsavtal

Hej,

Jag har undertecknat ett anställningsavtal som jag i efterhand upptäckte var bristfälligt. Det framgick t.ex. inte om och i så fall hur många av semesterdagarna som var betalda, inte heller om där fanns ett kollektivavtal (arbetsgivaren hade muntligen sagt att hon följde ett sådant). Jag påtalade detta och arbetsgivaren gav olika besked angående hur många semesterdagar som var betalda. Inget kollektivavtal fanns, men hon kunde i efterhand tänka sig att teckna ett sådant. Hon sände ett nytt anställningsavtal med tillägget "Kollektivavtal ingås jan 2015 med Almega". Fortfarande står inget om huruvida semesterdagarna är betalda eller inte. Detta nya avtal (som har samma datum som det gamla) har jag inte undertecknat. Arbetsgivaren har gjort ett oseriöst intryck på mig och jag vill nu dra mig ur helt och hållet. Kan hon i så fall åtala mig för avtalsbrott i och med att jag undertecknade det första avtalet? Till saken hör att jag i och med det första undertecknandet sade upp mig från mitt arbete. Hoppas nu kunna dra tillbaka uppsägningen.

Lawline svarar

Hej och tack fr att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstått din fråga vill du ångra ett påskrivet anställningsavtal och inte alls ha med denna arbetsgivare att göra och du vill genast sluta?

Tyvärr är det så att avtalet blev bindande då det skrevs under och det innebär att du inte hur som helst kan ångra dig. Det innebär att den avtalade uppsägningstiden gäller. Som arbetstagare är man tvungen att arbeta under uppsägningstiden om arbetsgivaren kräver det annars riskerar man att bli skadeståndsskyldig.

Jag råder dig att kontakta arbetsgivaren och höra med denne om du kan sluta omgående. Har du inte börjat arbeta än bör ni kunna komma överens om detta. Du skriver att du har sagt upp dig från arbetet i och med det första undertecknandet vilket är positivt för din del, då du kommer få lämna anställningen så fort som det är möjligt. Det verkar ju som att arbetsgivaren är samarbetsvillig i och med att denne har försökt lösa situationen med anställningsavtalet.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Om du behöver ytterligare hjälp eller har andra frågor är du välkommen att kontakta mig på:

Ellinor SvenssonRådgivare