FrågaKÖPRÄTTÖvrigt23/03/2015

Ångra köp av vara

Hej,

om jag bestämmer mig för att ångra ett köp enligt distansavtalslagen sista dagen (dag 14), hur lång tid har jag på mig att returnera varan? Min tolkning är att man då har 14 dagar på sig men det är lite luddigt.

Tack

Maciej

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har tolkat lagen rätt! Först och främst har du som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dagen du fick varan i din besittning, enligt 2 kap. 10 § och 12 § distansköplagen. Notera att du måste meddela säljaren att du vill utnyttja din rätt att ångra köpet.

Du ska därefter, på egen bekostnad, skicka tillbaks varan inom 14 dagar, enligt 2 kap. 13 § distansköplagen. Det kan nämnas att du ansvarar för varan tills den når säljaren och då inkluderas själva transporten av varan.

Se distansköplagen, https://lagen.nu/2005:59

Hoppas svaret var till din hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare