Ångra avstående av arv?

Hej

Min pappa har avstått sitt arv frân sin pappa arv till förmân för mig och min bror.

Bouppteckningen har gâtt igenom och arvet är utbetalt.

Kan min pappa ändra sig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nej, ett arvsavstående kan inte ångras såvida det har följt formkraven och inte strider mot avtalslagens generella regler. Det innebär att en skriftlig arvsavståendehandling ska ha skickats in till Skatteverket i samband med bouppteckningen eller att arvsavståendet antecknats i bouppteckningen och skrivits under av den som avstår från arvet. Vad gäller avtalslagens generella regler får arvsavståendet exempelvis inte ha skett exempelvis under tvång, genom svikligt förledande eller liknande (se Avtalslagen 28-31 §§).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare