Ångra äktenskapsförord efter skilsmässa

Min man och jag skilde oss efter 20 års äktenskap 2008. Hans bror gjorde ett äktenskapsförord innan. Där gick jag med på att lämna en stor sommarstuga eftersom jag var ledsen och behövde pengar till annat boende. Jag gick med på halva huset i stan och lösöre som var mitt. Nu känns det som om jag var för snäll. Går det att ändra till att jag får bli delaktig efter att hans tre särkullebarn med två olika kvinnor fått sitt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett äktenskapsförord ska registreras hos Skatteverket (7 kap. 3 § äktenskapsbalken). Efter att detta gjorts är äktenskapsförordet gällande och kan inte ändras ensidigt av den ena maken. Villkor i ett äktenskapsförord kan i vissa fall jämkas vid bodelningen om det leder till oskäliga konsekvenser (12 kap. 3 § ÄktB), men en helhetsbedömning görs.

När ni skilde er genomfördes en bodelning där er egendom delades upp mellan er. Om ni hade en bodelningsförrättare ska klander av bodelningen ske inom fyra veckor (17 kap. 8 § ÄktB). Om ni upprättade bodelningsavtalet formenligt själva finns det inte möjlighet att klandra bodelningen, utan bodelningsavtalet kan bara ändras om båda parter gemensamt upprättar ett nytt bodelningsavtal. För att bodelningsavtalet ska ogiltigförklaras krävs exempelvis att den ena parten blivit vilseledd eller att avtalet är oskäligt (se bl.a. 36 § avtalslagen).

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Clara DanelidRådgivare