FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/04/2020

Ångra abonnemang som ingåtts i affärslokal?

jag är ute på stan för att fika med jobbarkompisar. på väg hem är det någon som ropar till mig. en kvinna kommer fram till mig och undrar vilket abonnemang jag har. jag blir bjuden på en bit god choklad. jag och kvinnan står och pratar om mitt nuvarande abonnemang och vilken nuvarande telefon jag har för tillfället. kvinnan frågar mig om jag vill komma in i affären och tita på lite olika erbudanden de har. efter någon halvtimma promenerar jag hem med en ny mobiltelefon, en surfplatta och ett nytt abonnemang. surfplattan skulle visst ingå gratis i de nya mobilabunumanget.

väl hemma i lugn och ro funderar jag på vad det va som egentligen hände. jag tittar på det pappret som jag skrev på och ser då att jag har ingått ett avtal på 24 månader med en månadsavgift på 799 kr per månad.

vad ska jag göra här? vilken/vilka lagstiftningar är tillämpliga? har jag några rättigheter i detta fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom det är fråga om ett avtal som ingåtts i butik blir lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler inte tillämplig. Det blir allmänna regler om avtal som blir tillämpliga, d.v.s. avtalslagen. Huruvida du har möjlighet att ångra abonnemanget är upp till företaget. Om du har ångerrätt borde det framgå av avtalet.

Jag skulle hänvisa dig till att kolla med företaget om en sådan möjlighet finns. Jag kan också tipsa dig om telekomradgivarna.se för mer information om ditt specifika abonnemang.

Med vänlig hälsning,

André TitoRådgivare