FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt17/11/2018

Angivande av fel personnummer vid olovlig körning

Hej, jag hade inget körkort och körde 131 på 100 väg, jag blev stoppad av polisen och jag angav ett annat personnummer för att rädda mig själv, nu några månader senare har dom kommit

På att det är jag, vad kommer att hända mig

Nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Olovlig körning
Eftersom polisen tog fast dig när du körde bil utan körkort, dessutom körde du för fort, kommer du att straffas för olovlig körning. 3 § Lag om straff för vissa trafikbrott.

Vad du får för påföljd beror på om du blivit tagen för olovlig körning tidigare.
- Om du INTE har blivit tagen för olovlig körning tidigare det blir straffpåföljden enbart böter.
- Om du HAR blivit tagen för olovlig körning tidigare, blivit av med körkortet eller om den olovliga körningen anses vara grov kan du dömas till fängelse i högst 6 månader.

Angivande av fel personnummer
Två brott som skulle kunna komma ifråga är falsk tillvitelse, 15 kap 7 § Brottsbalken (BrB) och underlåtenhet att avvärja rättsfel 15 kap 9 § BrB.

Falsk tillgivelse innebär att en person som är misstänkt för ett brott uppger en annan persons identitet med mening/uppsåt istället för sin egna för att slippa straffas. Straffet för detta är fängelse i högst 2 år, eller som brottet inte är allvarligt, böter eller fängelse i högst 6 månader.

Medan om man uppger någon annans namn utan uppsåt och detta i sin tur leder till att personen man nämnt riskerar att dömas för brottet har man gjort sig skyldig till underlåtenhet att avvärja rättsfel. Straffet för detta är böter eller fängelse i högst 6 månader.

Sammanfattning
Det är främst de två brotten som kommer i fråga när man uppger ett annat personnummer för att rädda sig själv. Polisen kan välja att argumentera för någon av dessa brott, det beror på vilken bedömning de har gjort samt vad polisen fick för intryck när de tog fast dig. Därför kan man inte säga exakt vilket straff du riskerar, när det kommer till frågan om att du angav fel personnummer. Angående den olovliga körningen tog polisen dig på bar gärning och en viktig punkt i bedömningen blir ifall du blivit tagen för olovlig körning innan eller inte. Eftersom det inte framkommer i frågan ger jag dig de två möjliga utfallen.

Hoppas mitt svar hjälpte!

Med vänlig hälsning,

Masis VardanianRådgivare