Ångerrätt vid köp över internet

Jag har köpt ett hemmagym för mycket dyra pengar via internet. Redan ett par dagar senare började jag ångra mig. Två månader senare såg min kompis hemmagymmet och jag började klaga över det då jag inte längre vill ha det. Min vän berättade då för mig att han hört att man har rätt att ångra internetköp, men bara inom några veckor. Jag brast då ut i panik då jag inte hade fått något papper på det.

Vilka möjligheter har jag att rikta några anspråk mot säljaren?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Lagen som reglerar köp över internet heter lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Det är denna lag jag hänvisar till nedan. Den behandlar enligt 1:1 konsumentskydd vid distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Enligt 1:4 är lagen tvingande till konsumentens fördel. Det betyder att avtalsvillkor som ställer konsumenten i en sämre ställning än vad som sägs i lagen är utan verkan mot konsumenten. I 2:10 stadgas sedan konsumentens ångerrätt. Paragrafen slår fast att konsumenten får ångra sig genom att meddela säljaren detta inom 14 dagar från att ångerfristen börjar löpa. Ångerfristen börjar löpa den dag som konsumenten får varan i sin besittning enligt 2:12. Din ångerfrist går alltså ut 14 dagar efter att du har fått hem hemmagymmet.

Det kan dock vara så att din ångerfrist inte är slut än. Du skriver att du inte har fått någon information om ångerrätten. Säljaren är skyldig att lämna sådan information. Om säljaren inte gör detta börjar ångerfristen inte löpa förrän säljaren meddelat konsumenten om ångerrätten enligt 2:12 4 st. Om du inte har fått någon information om din ångerrätt har därmed din ångerfrist inte börjat löpa än. Du torde därför fortfarande ha rätt att utöva din ångerrätt och lämna tillbaka ditt hemmagym.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare