FrågaKÖPRÄTTÖvrigt25/03/2016

Ångerrätt vid köp av prenumeration

Hej jag köpte en prenumerationstjänst på internet men nån timme efter så ångrade jag mig och vill inte vara medlem på denna sida, hur ska jag göra för att företaget inte ska ta kräva mig på pengar då de säger att 14 dagars ångerrätt inte omfattar prenumerationstjänster på internet?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När du handlat något av en en näringsidkare utan att ni träffas, exempelvis när du handlar via internet, ingår du ett ”distansavtal”. Den lagen som blir tillämplig då är Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

I 10 § stadgas att konsumenten har en ångerrätt på 14 dagar från det att avtalet ingåtts. I 11 § p.1 stadgas dock ett undantag som innebär att ångerrätten inte gäller om tjänsten har börjat fullgöras och konsumenten samtyckt till detta. I 11 § finns dock andra mer specifika undantag du kan läsa vidare i men skulle gissa på att det är det nämnda undantag som är aktuellt(men vet inte exakt vad din prenumeration avser och innehåller).

Så troligtvis har detta stått med i avtalet som stod som villkor för prenumerationen.Genom att betala för prenumerationen har du ansetts ha samtyckt till detta. Dvs. prenumerationen har påbörjats direkt när du betalat för denna och därmed har din ångerrätt försvunnit. Men jag skulle rekommendera dig att gå tillbaka och läsa igenom vad avtalet säger om detta dvs. villkoren för prenumerationen. Sägs inget om detta ska du ha ångerrätt och kan därmed få dina pengar tillbaka. Med andra ord en allmän regel att ångerrätt inte gäller vid prenumeration finns inte men det finns vissa undantag.

Hoppas detta var till hjälp.

Med Vänliga Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare