FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/04/2020

Ångerrätt vid köp av E-bok

Hej! Jag köpte en E-bok (studiemedel) på licens för 12 månaders bruk, Kemi 2 Syntes på www.ordochbok.se och ångrade mig efter köpet gjordes. Köpet gjordes idag och enligt deras kundtjänst har jag inte rätt att ångra köpet, stämmer det? Har inte kunden alltid 14 dagars ångerrätt över internet? Hur går jag tillväga om jag skulle ha rätten på min sida?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan berör Lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

När du som konsument köper varor eller tjänster på distans exempelvis via internet, telefon eller hembesök har du 14 dagars ångerrätt, enligt 2 kap. 10 §. Ångerfristen, dvs. tiden då dessa 14 dagar börja löpa, är den dagen du får varan i din besittning enligt 2 kap. 12 §. En förutsättning föreligger dock för att ångerrätten ska börja löpa och det är att du som konsument ska få information om ångerrätten enligt 2 kap. 2 § första stycket. Har de alltså inte informerat om ångerrätten börjar den löpa från och med det tillfället då ni erhållit information om att ni har ångerrätt. Om du handlar via nätet kan det vara så att du har erhållit information om ångerrätt innan du betalade för varan, men det är bra om du dubbelkollar det.

Enligt konsumentverket är det därför försäljaren som har en skyldighet att se till att du som konsument får information om ångerrätten innan en konsument ingår avtalet. Om inte tillräcklig information har getts förlängs ångerfristen. Informationen som ges om ångerrätt måste vara tydlig och innehålla det som en konsument behöver veta för att kunna utnyttja sin ångerrätt. För att ångerfristen ska påbörjas måste företaget informera om det föreligger en ångerrätt eller om något undantag gäller, hur lång ångerfristen är, när ångerfristen börjar gälla, och hur konsumenterna ska gå tillväga vid ett ångrat köp.

De undantag från ångerrätt som kan förekomma framkommer i 2 kap. 1 § och 11 §. Om ett köp faller in under ett sådant undantag från ångerrätten måste näringsidkaren, eller hemsidan tydligt informera om detta innan avtal, köp, ingås. Exempel på undantag är enligt konsumentverket och 2 kap. 11 § 11 p. "Digitalt innehåll, till exempel nedladdning av en film, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att det inte finns någon ångerrätt."

Ditt köp kan anses falla in under detta undantag och då har du som konsument inte någon ångerrätt. Detta förutsatt att du fått information om detta och "gått med på det" genom att till exempel kryssa i en ruta där villkoren för ångerrätten föreligger. Mitt råd är därför att gå igenom deras hemsida och se om något sådant framkommer, och om information om ångerrätt framkommer. Om du märker att det inte framkommer någon sådan information kan du tala med deras kundtjänst och fråga vilket undantag som ditt köp hamnar i, och hur du erhållit den infroamtionen innan köpet genomfördes.

Vänligen,

Andrea VrcicRådgivare