FrågaKÖPRÄTTÖvrigt21/08/2013

Ångerrätt vid köp av dator

Hej! Jag har köpt en HP Chromebook via HP Store. Jag vill ångra köpet eftersom jag inte är nöjd med hur denna dator fungerar, men HP menar att jag i och med att jag har startat upp datorn inte kan returnera den i oförändrat skick och de vägrar därför att låta mig ångra köpet. Enligt vad jag förstår så har jag rätt att starta upp en dator och testa den för att avgöra om jag vill ha den eller inte. All skyddsplast sitter kvar och det går inte att se att datorn är använd så om hårddisken formateras kan den användas igen utan problem. Jag kontaktade dem inom 14 dagar från det att jag mottagit datorn. Har jag rätt att utnyttja ångerrätten?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Svaret på din fråga är beroende på om du köpt datorn i en butik eller på internet. Reglerna om ångerrätt regleras i distans- och hemförsäljningslagen, se https://lagen.nu/2005:59 , och gäller inte vid köp i butik.

Om du köpt datorn på internet har du 14 dagars ångerrätt, vilket regleras i 2 kap 9 §. Ångerfristen börjar löpa den dag då du tar emot varan, 2 kap 10 §. För att du ska få utnyttja din ångerrätt måste datorn vara i väsentligen oförändrat skick, 2 kap 12 §. Du har normalt kvar din ångerrätt om du bara brutit emballaget till varan. Du har vidare rätt att göra sådana ingrepp i varan som är nödvändiga för att kunna undersöka den, även om varan förändras eller undergår en värdeminskning. Undersökningen ska utföras med varsamhet och inte göras mer omfattande än vad som är nödvändigt.

I ett avgörande från Allmänna reklamationsnämnden (ARN 2008-0843) hade konsumenten startat datorn, fyllt i vissa personliga uppgifter, gjort några inställningar och testat datorn. Nämnden fann att datorn inte var i oförändrat skick och att konsumentens ångerrätt därmed hade upphört. Nämnden menade att för att kontrollera hårdvarans grundläggande funktion räckte det med att starta datorn. Du hittar avgörandet här: https://lagen.nu/arn/2008-8043

Om du köpt datorn i butik gäller alltså inte ångerrätten. Många butiker erbjuder s.k. öppet köp, men de är inte enligt lag skyldiga att erbjuda det.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Linda OlssonRådgivare