FrågaKÖPRÄTTÖvrigt13/12/2013

Ångerrätt vid enskild näringsverksamhet?

Hej! Min fråga är: via telefon av företag X såldes en vara/tjänst till mitt enskilda företag i augusti. Varan kom till posten i oktober den hämtades aldrig ut då jag ångrat mig till köpet och jag fick ingen skriftlig information eller avtal hem ej heller information om ångerrätt. Företaget X vill nu iallafall sälja varan till oss trots att vi inte vill ha den och vill sänka priset med 200kr dem säger att ångerrätt inte finns mellan företag. Tacksamt för hjälp

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är bara konsumenter som har ångerrätt vid köpa via telefon enligt Distans- och hemförsäljningslagen https://lagen.nu/2005:59.

Om du har någon ångerrätt eller inte avgörs om du i det aktuella avtalet ska ses som konsument eller inte. Som det låter på dig har du tecknat avtalet till företaget och någon ångerrätt föreligger då inte. Bindande avtal kan tecknas över telefon eftersom muntliga avtal är bindande.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare