FrågaKÖPRÄTTÖvrigt23/02/2014

Ångerrätt vid distansköp av resa

Hej, Vi är 2 familjer som har gjort en bokning av en resa med en researrangör i Tyskland på distans (vi hittade en resa via deras hemsida och sedan gjorde vi själva bokningen över telefon/mail) Resan är till Egypten men vi ändrade oss 2 dagar efter vi gjort bokningen mest pga politiska situationen där. Vi har givetvis informerat resebyrån om detta omgående via mail och telefon. Vi vill fråga er om ångerrätten (14 dagar i Sverige) vid distansavtal gäller även resebokningar i Tyskland eller mer generellt inom EU? Anledningen vi frågar är att resebyrån kräver av oss 25% av resan som" cancelation fee" och påstår att ångerrätt finns inte för resebokningar i Tyskland. Vi har inte betalt någonting än.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Huvudregeln inom EU är att konsumenten har en ångerrätt under minst sju dagar vid distansköp. Detta gäller dock inte vid bokningar av semester, resor, inkvartering, fritidsaktiviteter och nöjen. Resebyrån har därmed tyvärr ingen skyldighet att medge någon ångerrätt.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare