FrågaKÖPRÄTTÖvrigt28/06/2016

Ångerrätt vid distansköp

Hej,

Jag har köpt en förlovningsring på safira.se men tyvärr passar inte storleken jag valt. Jag vill därför byta mot en storlek större men får inte detta då det står i deras köpvillkor att "OBS att öppet köp/retur/byte ej gäller för gravyrprodukter eller Guld/Vigsel/Förlovningsringar, då dessa tillverkas unikt för dig" vilket jag missat.

Min fråga är om man kan frångå ångerrätten när man går under distansköpslagen?

Tacksam för hjälp!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Huvudregeln vid distansköp är enligt lagens 10§ att kunden alltid har 14 dagars ångerrätt. Däremot finns undantag från denna ångerrätt i 11§. Bland annat görs undantag för varor som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. Troligen är det denna bestämmelse som Safira nyttjar, och är ringen designad efter dina mått och önskemål är det troligen lagenligt att inte erbjuda ångerrätt på denna typ av köp.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Erica LeufstedtRådgivare