Ångerrätt vid distansköp
Jag har köpt i phone från comviq företag efter ångrade jag men utan att använda lämnade jag tilbacka på posten nu fick jag faktura om den vad ska jag göra
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till LAWLINE med din fråga!
Om jag utgår informationen du angett så har du ingått ett avtal med säljaren och huvudprincipen är att "avtal ska hållas". Det förekommer dock vissa undantag då konsument (du) i det här fallet ingår ett avtal med en näringsidkaren (Comviq). Om jag har förstått det rätt så är det här ett köp du har gjort genom företagets hemsida.
Du har därmed gjort ett distansköp enligt 1 kap. 2 § lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansavtalslagen).
Lagen finner du: https://lagen.nu/2005:59
Tiden som du har på dig att ångra köpet kallas ångerfrist. Den börjar löpa från dagen du tar emot varan. Ångerfristen börjar löpa tidigast när du har fått information om ångerrätten. Om säljaren inte har informerat dig om ångerrätten har du i stället ett år på dig att ångra köpet.
Titta på möjligheterna för öppet köp i företagets köpevillkor. Ta kontakt med kundtjänsten och se om de kan återkalla fakturan då du har skickat tillbaka mobiltelefonen. Om du inte har gjort det inom den avtalade tiden (14 dagar) så är du dessvärre bunden av avtalet.
Jag hoppas att det löser sig!
Hälsningar