Ångerrätt vid distansköp

Hej!

Jag har beställt fel hudvårdsprodukt via webshop, får jag returnera denna då den är i plomberad och obruten förpackning?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmän redogörelse

Jag tolkar din fråga som att du som privatperson har köpt en produkt av en näringsidkare på dennes webshop (s.k distansköp). Det här innebär att distansavtalslagen är tillämplig (1 kap. 1 § distansavtalslagen). Vid köp av varor på distans aktualiseras 2 kap. distansavtalslagen.

Ångerrätt på hudvårdsprodukten

Enligt 2 kap. 10 § distansavtalslagen har du som konsument rätt att ångra ditt köp, förutsatt att du lämnar säljaren ett meddelande om detta inom 14 dagar (ångerfrist). Ångerfristen börjar löpa från den dag du har fått varan i din besittning (2 kap. 12 § distansavtalslagen).

Det som emellertid ska beaktas är att ångerrätten undantas i vissa situationer. Om förpackningen på varan är bruten av konsumenten och inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl, gäller inte ångerrätten (2 kap. 11 § p. 5 distansavtalslagen). I din fråga anger du att förpackningen är plomberad och obruten, vilket innebär att du fortfarande kan returnera din vara. Skulle produkten vara i bruten förpackning finns en risk att ångerrätten inte kan utnyttjas, eftersom det på grund av hälso- och hygienskäl kan medföra att varan inte lämpligen kan återlämnas.

Verkan av en ångerrätt innebär att du som konsument utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar, på egen bekostnad ska sända tillbaka varan till näringsidkaren (2 kap. 13 § första stycket distansavtalslagen). Det som ska beaktas är att företaget enbart kan begära att du som konsument ska betala för returen om de informerade dig om detta före köpet (2 kap. 2 § första stycket 10 distansavtalslagen). Du behöver heller inte betala för frakten om företaget självmant gått med på att stå för kostnaden för återsändande av varan (2 kap. 13 § första stycket distansavtalslagen).

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning

Mellin SahinRådgivare