FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/07/2015

Ångerrätt vid distansköp

Jag blev lurad av telefonförsäljare och tackade ja till en prenumeration på kosttillskott som är löpande tills den sägs upp. Efter att ha kollat upp företaget insåg jag att det inte var seriöst och att andra varnar för att de medvetet ser till att tidsfristen för ångerrätt löper ut då deras första vara "försvinner i posthanteringen". Kontaktade dem inom en timme efter att de först ringt mig för att annullera ordern både per telefon och mail och fick bekräftat både över telefon och via mail att den blivit annullerad, det står uttryckligen "Vi har nu annullerat din order och du kommer inte att mottaga någon försändelse från oss."

Om de nu ändå skulle skicka en vara + faktura till mig, har jag rätt att bestrida fakturan och hänvisa till bekräftelsemailet jag fick? I mailet hänvisar de inte till något ordernummer (något sådant har jag heller inte fått) och de har inte skrivit under mailet med hela företagsnamnet som företaget är registrerat under. I mitt mail till dem finns dock mina kontaktuppgifter och de har svarat från den emailadress de angivit på sin hemsida.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du har utnyttjat din ångerrätt helt i enlighet med distansavtalslagen 2:10. Du har därmed gjort det som krävs av dig och eftersom du har fått en bekräftelse kan du med fördel hänvisa till den för det fall att de ändå skulle skicka varor + faktura till dig.

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare