Ångerrätt - konsumentens räddning... men, alltid?

Hejsan

Vi köpte ett par ballongresor voucher på uppner.se som gäller ett år. När vi väl fick biljetterna och skulle boka resa så var det fullbokat för resten av året förutom en tid halv 4 på morgon under en dag. Enligt deras villkor så har de bara fri bytesrätt men inte öppet köp. Klarna kan/vill inte häva köpet då de säger biljetter är förbrukningsvara och ångerrätten inte gäller. Går det fortfarande hävda ångerrätt från distansköplagen?

-Patrick

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Distansavtal

Du har ingått ett distansavtal med företaget Uppner till följd av att du har bokat resan på deras webbplats.

Ångerrätt

Alla sorters transporter av personer är, liksom en rad andra saker, undantaget lagens bestämmelse om ångerrätt, 2 kap. 1 § fjärde stycket lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansavtalslagen). Det framgår också av artikel 3.3 i Europaparlamentets och rådets direktiv 97/7/EG av den 20 maj 1997 om konsumentskydd vid distansavtal.

Anledningen till att ångerrätt inte gäller avseende persontransport beror bland annat på att företaget kan drabbas hårt om resenärer ångrar sitt köp nära inpå resan. Detsamma gäller exempelvis fotbollsmatcher och konserter, av samma anledning, jfr prop. 2004/05:13 s. 100.

Goda råd

En konsument har alltså inte rätt att ångra köp av persontransport. Det brukar finnas möjlighet att lägga till en extra försäkring vid bokning av persontransporter på grund av detta. Om du inte hittar någon klausul i deras allmänna villkor som ger dig rätt att avboka eller ångra ditt köp, får du vända dig till ditt försäkringsbolag som i bästa fall kan ersätta dig till viss del.

Glöm inte att ange hur du har upplevt att vårt svar har hjälpt dig! Hör gärna av dig om du har fler frågor. Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare