FrågaKÖPRÄTTÖvrigt22/08/2020

Ångerrätt för hund köpt på distans?

Har köpt en hund räddningshund från Serbien som jag hämtade i Söndags från Jönköping. Det visade sig direkt att hunden var mer vild än tam. Trodde det skulle gå över. Den tömmer sig inomhus konstant. Rädd för allt.

Skulle få ett kontrakt per post för underskrivning innan köp men ej fått ännu.

Går det på något vis häva köpet eller vad som helst.

Så trött och ledsen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Dina möjligheter beror på omständigheterna kring köpet. Det avgörande är främst om du köpt hunden från en Serbisk näringsidkare eller från en näringsidkare från ett EU-land. Du har fler och tydligare rättigheter ifall hunden är köpt från en näringsidkare i ett EU-land varför jag börjar med att redogöra för vad du har för rätt då.

EU-näringsidkare

Ifall du har köpt hunden från en näringsidkare inom EU kan distansavtalslagen tillämpas. Du har då en 14 dagars ovillkorlig ångerrätt (Distansavtalslagen 2:10). Du måste lämna ett tydligt meddelande till säljaren där du säger att du vill utöva din ångerrätt. Fristen på 14 dagar börjar räknas från dagen du tog emot hunden (Distansavtalslagen 2:12).

Efter du använt din ångerrätt är du skyldig att inom 14 dagar och på egen bekostnad skicka tillbaka hunden (Distansavtalslagen 2:13).

Ej EU-näringsidkare

Ifall du köpt hunden från en näringsidkare som inte agerar inom EU så gäller inte lagarna ovan. Istället gäller lagarna i det land du köpt hunden - i detta fall Serbien. Det är inget vi på Lawline kan hjälpa dig med, tyvärr. Mitt tips är att du kollar igenom avtalet och ser om det står något om ångerrätt.

I det läget hindrar såklart inget dig från att sälja vidare hunden eller ge bort den - förslagsvis till ett adoptionscentrum för hundar.

Jag hoppas det svarar på din fråga. Du är självklart varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare