Ångerrätt för bokat hotellrum

FRÅGA
Jag undrar jag bokade ett hotel rum till sommaren men får inte avbokat. Det är tydligen inte avboknings bart. Har man inte ångerrätt.
SVAR

Hej,

Tack för att du vänder dig till Oss på Lawline med din fråga,

När det gäller bokande av hotellrum via telefon eller internet så gäller Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (Distansavtalslagen). Som huvudregel gäller att om du tecknar ett avtal via telefon eller internet har du 14 dagars ångerrätt.

Tyvärr finns det ingen ångerrätt enligt 2 kap 11 § 12 punkten. Denna paragraf stadgar ett undantag gällande huvudregeln om ångerrätt. Således omfattas inte boende på hotell av ångerrätten enligt denna paragraf. Du har alltså ingen rätt att ångra ditt avtal om bokat hotellrum till sommaren med stöd av distansavtalslagen.

Jag hoppas att det löser sig trots allt. Min rekommendation är att du försöker ta kontakt med hotellet och försöker komma överens om en eventuell "straffsumma" som du kan få betala för att slippa behöva betala för hela boendekostnaden som du ändå inte kan utnyttja. Detta borde både du och hotellet i slutändan tjäna på.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och ett stort lycka till med ditt ärende,

Mvh,

Johan Håkansson
Fick du svar på din fråga?
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Distansavtal (Internet, telefon m.m.) (149)
2020-07-14 Ångerrätt vid digitalt ingånget avtal om hyra av lokal mellan konsument och näringsidkare
2020-07-07 Hur länge gäller öppet köp och hur länge är presentkort giltiga?
2020-06-30 ångerrätt elavtal
2020-06-29 Ångerrätt avseende distansavtal

Alla besvarade frågor (81859)