Ångerrätt enligt distans- och hemförsäljningslagen

2015-09-11 i KÖPRÄTT
FRÅGA
Hade ett en dammsugarförsäljare här för några dagar sedan. Han sålde en dammsugare till oss med ett avtal på 14-dagars ångerrätt. Så jag och min sambo tänkte att vi kunde prata igenom det ordentligt då produkten kostar otroligt mycket. Dagen efter meddelar jag att vi inte vill ha dammsugaren. Det visar sig senare att vi inte får lämna tillbaka den eftersom att plasten runt en plasttank var bruten. Men när försäljaren sålde varan till oss uppmanade han oss att använda den och hjälpte oss att ta av plasten. Jag vet inte vad jag ska göra och känner mig lurad. Undrar om det finns någon möjlighet att få rätt i detta?
SVAR

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en försäljare kommer hem till konsumenter för att sälja sina varor omfattas försäljningen av den s.k. distans- och hemförsäljningslagen, som du hittar här.

Enligt 2 kap 10 § har du som konsument och köpare av en dammsugare alltid 14 dagars ångerrätt. När du utövar din ångerrätt ska varan lämnas tillbaka till näringsidkaren som då ska betala tillbaka det du betalat för varan, 2 kap 13-14 §§. Du ska dock ersätta näringsidkaren för varans värdeminskning om det beror på att du hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att kunna fastställa produktens egenskaper eller funktion, 2 kap 15 §.

Enligt ovan nämnda paragrafer har försäljaren ingen rätt att hindra dig från att utnyttja din ångerrätt men om du har hanterat dammsugaren på ett sätt som går utöver vad du måste göra för att testa dess funktion kan du krävas på mellanskillnaden mellan dammsugaren i det skick den är i nu och fabriksnytt skick. Jag tolkar dock din fråga som att det var nödvändigt att ta bort plasten för att testa dammsugaren och i så fall är du inte skyldig att stå för mellanskillnaden.

Om säljaren fortsätter vägra ta tillbaka dammsugaren rekommenderar jag dig att anmäla ärendet till allmänna reklamationsnämnden, ARN, som på ett opartiskt sätt kan hjälpa till att lösa tvisten mellan dig och dammsugarföretaget. All information du behöver för att anmäla ärendet till ARN finns på deras hemsida, som du hittar här.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Anna Backman
Fick du svar på din fråga?
Kommentarer:
Vi har varit med om precis samma sak i veckan. Jag skulle gärna vilja ha kontakt med dig som ställer frågan. Vet inte om du ser min mailadress, annars kanske lawline kan hjälpa oss att få kontakt. Vi har haft kontakt med konsumentverket och jurister. MVH/Karin
2015-09-13 13:17
Det var jag som ställde frågan. Min mail adress är DelilahPurple@hotmail.com. jag stod på mig och det löste sig. Är ytterst tacksam för svaret!
2015-10-01 13:32
Fantastiskt roligt att höra att det löste sig! Verkligen! Mvh Anna som svarade på frågan
2015-10-01 13:44
Kommentera
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Övrigt (836)
2020-10-06 Vilken lag gäller för hyresrätter, panträtter och köp av aktier eller andra värdepapper?
2020-10-03 Inte betala mer än 15 % över uppskattat pris?
2020-09-29 Får man returnera en vara köpt på internet när förpackningen är bruten?
2020-09-26 Ansvar för vara vid delleveranser

Alla besvarade frågor (85171)