Ångerrätt, avtalsslut och allmänna ogiltighetsgrunder

Gäller inte ångerrätten vid distansavtal mellan firma och enskild firma. Jag har fått svar innan från Lawline att jag som enskild firma har ångerrätt enligt konsumentlagen. Jag har meddelat detta till den firma som jag av misstag godkände via telefon, och de påstår att om min firma är aktiv så gäller inte denna lagen, stämmer det? Har jag inte som enskild näringsidkare rätt att inom 14 dagar ångra avtalet.

Jag blev uppringd och efter att samtalet fortsätter ville han att jag skulle titta på internet om jag hade tillgång till dator, vilket jag hade, för att titta på avtalet. Jag blev inte upplyst om att jag ingick ett avtal utan ombads klicka vidare för att se hur avtalet var formulerat. När jag insåg vad som hänt ångrade jag detta omgående så det gick inte många minuter innan jag omtalade att jag ångrade mig. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen konsumentlag, men likväl ett fåtal konsumentlagar, som exempelvis konsument- köp och tjänstlagen. De innehåller dock inga bestämmelser om ångerrätt. Den enda lagstadgade ångerrätten för konsumenter finns i 2 kap. 10 § distansavtalslagen. Med konsument avses enligt 1 kap. 2 § samma lag "en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet". Du som driver enskild firma kan vara både näringsidkare och konsument. Det beror på i vilken egenskap du handlar. Om du exempelvis driver en byggfirma och för detta ändamål köper verktyg handlar du i egenskap av näringsidkare. Om du efter arbetsdagens slut svänger förbi matbutiken och köper varor till middagen handlar du i egenskap av konsument. Jag får intrycket av att avtalet i ditt fall har samband med din näringsverksamhet. Då har du ingen ångerrätt. Jag beklagar att du tidigare fått ett felaktigt svar.

Vad jag dock ställer mig frågande till är sättet på vilket avtalet ingicks, om det nu ska anses ha ingåtts alls. Man ingår inte avtal bara för att man tittar på ett kontrakt. Hur gick själva klickandet till? Hade du och den andra parten (P) telefonkontakt under tiden? Om P under tiden exempelvis sagt att allt som sker i samtalet är att du ska se över avtalet, kanske det går att hävda att ingen överenskommelse faktiskt slutits, trots att du kanske klickat i en ruta där du godtar villkoren eller liknande. P har ingen plikt att särskilt upplysa dig om att du ingår avtal. Det följer av att det enligt principen om avtalsfrihet står dig fritt att ingå avtal, och att avstå från att göra det. Det måste på något sätt framgå av omständigheterna att ett avtals slutits. Ett exempel på det är att klicka på "beställ" i en webbshop. Man kan inte bara slänga ett kontrakt i ansiktet på någon och hävda att man ingått avtal. Det kan också vara fråga om svek enligt 30 § avtalslagen, eller i strid mot tro och heder enligt 33 § samma lag, att åberopa avtalet mot dig. Saken beror på vad som sagts mellan er, vad som framgått av avtalstexten, och hur du hanterat denna.

Eftersom jag inte känner till några detaljer kan jag inte företa någon närmare analys. Du är välkommen att återkomma med mer information. Jag kan också rekommendera att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka. Till dess hoppas jag att du fått svar på din fråga, och lycka till!

Jesper EngRådgivare