Ångerrätt avseende distansavtal

FRÅGA
HejHar av misstag godkänt än offert vi bankid ovetandes om att jag accepterade den, trodde jag bara godkände mottagandet av den.Kan jag på något vis ta mig ur detta? Har man ångerrätt i dessa fall?Mvh
SVAR

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett avtal träffas mellan en näringsidkare (ett företag) och en konsument så är lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler tillämplig (distansavtalslagen). Lagen är ett konsumentskydd. Detta innebär att avtalsvillkor som är till nackdel för konsumenten och avviker från lagens innehåll är utan verkan mot konsumenten om inget annat anges i lagen (1 kap. 4 §). Som konsument har du alltid en ångerrätt och du kan därav ta dig ur avtalet genom att meddela näringsidkaren om detta. Om avtalet avser en tjänst så har man ångerrätt i 14 dagar från dess att avtalet ingås. Om det avser en vara så börjar tiden att löpa från dess att du fått besittning över varan (2 kap. 10, 12 §). Du kan alltså ta dig ur avtalet om det inte har gått mer än 14 dagar sen avtalet ingicks eller, om det avser en vara, från dagen du fick besittning över varan.

Om det redan har gått 14 dagar så rekommenderar jag att du vänder dig direkt till näringsidkaren och förklarar situationen.

Om du har ytterligare frågor är du välkommen att kontakta oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Fick du svar på din fråga?
Kommentera
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Distansavtal (Internet, telefon m.m.) (154)
2020-10-21 Konsumentens ångerrätt vid distansavtal
2020-09-28 Vem ansvarar för varan vid en retur?
2020-09-15 Har jag som enskild firma någon ångerrätt vid distansavtal?
2020-08-30 Ångerrätt i samband med reklamation?

Alla besvarade frågor (85418)