FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/04/2020

Ångerrätt av köp vid hembesök

Hade en dammsugarförsäljare hemma i helgen som förevisade sin produkt. Vi köpte hans argument och skrev på ett köpeavtal med avbetalningsplan. Säljaren sa att vi fick räntefri avbetalning om vi kunde ta demo exemplaret han hade med sig så han inte behövde springa ner till bilen och hämta nya samt att han inte behövde lämna in demon för rengöring inför nästa förevisning. Vi var andra eller tredje paret han hade använt demon hos så den vart ju knappt använd men de har som rutin att lämna in den för rengöring av hygieniska skäl med jämna mellanrum sa han

Dagen efter ångrade vi oss och ville utnyttja ångerrätten som finns på 14 dagar. Då blir det plötsligt väldigt svårt att få tag i säljaren och på deras hemsida läser vi om att ångerrätt inte gäller om kunden har brutit förpackningen.

Säljaren förmedla inte något om att om vi köper demon så utgår ångerrätten!

Har vi kvar ångerrätten då det var försäljaren som långt innan har brutit förpackningen eller har vi gått i säljarens fälla och nu måste behålla produkten?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan berör Lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

När du som konsument köper varor eller tjänster på distans exempelvis via internet, telefon eller hembesök har du 14 dagars ångerrätt, enligt 2 kap. 10 §. Ångerfristen, dvs. tiden då dessa 14 dagar börja löpa, är den dagen du får varan i din besittning enligt 2 kap. 12 §. En förutsättning föreligger dock för att ångerrätten ska börja löpa och det är att du som konsument ska få information om ångerrätten enligt 2 kap. 2 § första stycket. Har de alltså inte informerat om ångerrätten börjar den löpa från och med det tillfället då ni erhållit information om att ni har ångerrätt.

Enligt konsumentverket är det därför försäljaren som har en skyldighet att se till att du som konsument får information om ångerrätten innan en konsument ingår avtalet. Om inte tillräcklig information har getts förlängs ångerfristen. Informationen som ges om ångerrätt måste vara tydlig och innehålla det som en konsument behöver veta för att kunna utnyttja sin ångerrätt. För att ångerfristen ska påbörjas måste företaget informera om det föreligger en ångerrätt eller om något undantag gäller, hur lång ångerfristen är, när ångerfristen börjar gälla, och hur konsumenterna ska gå tillväga vid ett ångrat köp. Ångerrätten bör bestå i ert fall då bristande information från näringsidkarens sida föreligger.

Vänligen,

Andrea VrcicRådgivare