Ångerfrist vid distansköp
Hej,
Jag beställde en vara på nätet på kvällen ca kl 19:00 och en dryg timme senare avbokar jag min order.
Dagen efter kl 06 får jag ett mail om att min order håller håller på att packas och kl 08 får jag ett mail om att de inte kan hjälpa mig. De hävdar att de måste jobba snabbt för att nå sina leveranstider vilket jag förstår men kan även tycka att de borde kunna se min avbokning som kom in kvällen innan. Till svar får jag att jag gärna får skicka tillbaka paketet för returkostnaden av 79kr. Är det möjligt att de kan ta betalt av mig även om jag ångrade ett köp? Ska man inte kunna få ånga ett köp utan att det ska kosta en massa pengar?
Tack på förhand!
Lawline svarar
Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
När du som konsument köper en vara från en näringsidkare på internet gäller distans- och hemförsäljningslagen (2005:59).
Genom ditt köp av en vara har du och säljaren slutit ett avtal. Däremot har du som konsument 14 dagars ångerrätt, enligt 2 kap 10 § (här). Ångerrätt innebär att du som konsument har rätt att ångra ditt köp och frånträda köpeavtalet utan att en anledning till frånträdandet av köpeavtalet behöver anges.
Du har som konsument inte rätt att ”avboka” ett köp då ni redan har slutit ett avtal. Därför har säljaren ingen skyldighet att kontrollera mailen innan beställningen skickas. Väljer du att frånträda köpeavtalet och utöva din ångerrätt ska du på egen bekostnad skicka tillbaka varan till säljaren, i enlighet med 2 kap 14 § (här). Det är således du som får står för returkostnaden för varan i det här fallet.
Jag hoppas att detta gav svar på din fråga, tveka inte att höra av dig till oss igen om du har fler frågor.