Ångerfrist vid beställning av TV-abonnemang

Hej!

Jag har beställt ett TV-abonnemang i min hustrus namn hos Boxer. Beställningen gjordes 2018-12-29. Hustrun är informerad av denna beställning.

2019-01-11 hämtade hon boxen som ingår i abonnemanget och tog då del av villkoren för detta.

2019-01-15 installerades detta och vi kom fram till att det saknas funktioner som gör att det inte passar oss.

Nu är frågan, företaget hävdar att ångrätten räknas från avtalsdatum och då har vi passerat 14 dagars ångerrätt med 3-4 dagar. Hon hänvisar att hon blev upplyst om ångerrätten när hon hämtade boxen 2019-01-11.

Vad gäller när som i detta fall, jag beställer i fruns namn och hon blir upplyst om ångerrätten när hon hämtar boxen, då ångerrätt finns även enligt företaget?

Har jag gjort något fel som jag kan lastas för? Gäller ångerrätten när köparen fick ta del av den?

Såhär svarar företaget:

För vårt ställningstagande så hänvisar jag er till våra allmäna och särsklida vilkor;

"Om du som konsument har ingått avtal med Boxer på distans eller utanför affärslokal, har du enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59) rätt att ångra avtalet inom 14 dagar från det att avtalet ingicks, den så kallade ångerfristen. Ångerfristen räknas dock tidigast från den dag då du fick lagstadgad information om ångerrätten."

ångerrätten gäller alltså från den tidpunkt ni beställden inte när hårdvaran hämtades ut. Ni beställde den 29 december och det är därifrån er ångerrätt period påbörjas.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vi kommer titta i "Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler" (DAL). Lagen är tillämplig på avtal mellan konsument och näringsidkare vid distansavtal och avtal utanför affärslokal.

Avtalsvillkor som är till nackdel för konsumenten i jämförelse med bestämmelserna i lagen är utan verkan, om inte annat framgår i lagen (1:4 DAL).

Som jag har förstått det har det inte varit något fel med TV-abonnemanget/boxen utan du vill helt enkelt ångra ditt köp.

Konsumenten har rätt att frånträda avtalet genom att lämna meddelande till näringsidkare. Det skiljer sig åt när ångerfristen börjar löpa vid avtal om tjänst gentemot avtal om en vara i enlighet med DAL. Det är vid avtal om en vara som ångerfristen börjar löpa när konsumenten får varan i sin besittning. Vid avtal om tjänst börjar denna frist istället löpa den dag då avtalet ingås (2:12 DAL). Det är som regel när orderbekräftelsen då skickas ut. Utifrån avtalslagen tordes en orderbekräftelse anses utgöra en accept från säljaren på ditt anbud. Om inte något annat tydligt skulle framgå i orderbekräftelsen, som då skulle tyda på att det inte är en slutlig accept.

Avgörande är alltså om köpet ska ses som köp av vara eller en tjänst. Själva TV-boxen bör inte utgöra huvudprodukten, istället bör detta vara TV-abonnemanget, en tjänst, och blir då avgörande för starten av ångerfristen. Därmed stämmer det som företaget påstår att ångerfristen börjat löpa vid avtalets ingående.

Som du skriver måste ångerfristen informeras om, ångerfristen börjar ej löpa innan detta skett. (3:3 DAL). Informationen ska lämnas i en handling eller annan läsbar varaktig form till konsumenten. Du säger att din hustru fått informationen när hon hämtade ut den. Tyvärr är det svårt för mig att göra en bedömning gällande om detta framkommit på annat vis, exempelvis via orderbekräftelsen. På näringsidkarens hemsida framgår (åtminstone nu) steg för steg hur ångerrätten ska tas tillgodo, vilken ångerfrist som gäller, praktiska anvisningar och övriga delar som ska framgå.

Mitt förslag är att kolla om det framgår någon information om ångerrätten i avtalet (orderbekräftelsen eller dylikt), annars har alltså ångerfristen ej börjat löpa förrän det att informationen delgetts.

Sammanfattningsvis

• Vid avtal om en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås.

• Har du inte fått information om ångerrätten vid köpet så påbörjades ångerfristen inte heller då. Ångerfristen började då löpa först när du fick den informationen.

• Har du fått denna information och då ångrat ditt köp efter ångerfristen på 14 dagar gått ut finns det inte så mycket du kan göra. Ibland finns en möjlighet för näringsidkaren att göra ett undantag, men som jag förstått det har du redan varit i kontakt med säljaren.

Jag hoppas du har fått svar på dina frågor, tveka inte att annars höra av dig igen!

Mvh

Anneli NilssonRådgivare