Indraget körkort vid rattfylla.

Hej jag gjorde bort mig idag.. Jag drack igår och tog bilen imorse till affären. Jag fick blåsa och landade på 0,17 polisen har nu tagit mitt körkort och då jag jobbar som bil lackerare på andra sidan Stockholm kan jag inte längre ta mig till jobbet och även om jag skulle komma på ngt sätt får jag ju inte arbeta och flytta runt bilarna på jobbet nu känns som moment22 om jag ska få böter på det här med. Tips? Mvh Robin

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni har valt att ställa er fråga till LawLine.

Angående indragande av körkort är det helt riktigt som du säger att du inte har rätt att framför ett motorfordon (klass b) på allmän väg (enda platsen du har rätt att framför motorfordon är på inhägnat område) och att du därmed inte har rätt att flytta bilarna på din arbetsplats. Ditt körkort spärras (dras in) under så lång tid som transportstyrelsen beslutar. Sedan ett par år tillbaka kan dock den som är misstänkt för ett rattfylleribrott ansöka om att ges chans till en villkorad tid där denna måste framföra ett motofordon med alkolås emot att denna slipper få sitt körkort indraget, detta kan du ansöka om hos transportstyrelsen. Det skulle göra att du får rätt att behålla dit körkort och därmed också kan köra på jobbet. Ansöker gör du på transportstyrelsens hemsida.

Jag hoppas att ovanstående ska ge svar på er fråga, annars är ni välkommen att ställa eventuella följdfrågor i frågeformuläret.

Tobias HåkanssonRådgivare